Svens blog

Svens blog

Lyxprodukter i Peking

KINA 2013Posted by Sven Calander 2013-07-30 14:02

Att det finns marknad för de riktigt rika, som vill visa att de verkligen har gott om pengar, ser jag bl a på varuhuset Yansha, en relativt klumpig mobiltelefon för 56 500 RMB, och en utsmyckad penna för 250 000 RMB. Antalet dollarmiljonärer ökar, senast för något år sedan var de 450 000 stycken.






Pekings lösa hundar

KINA 2013Posted by Sven Calander 2013-07-30 13:58

Antalet lösspringande hundar är betydligt fler än tidigare, även relativt centralt i Peking. Hittills har myndigheterna varit overksamma, men när man ser detta som ett allvarligt problem kommer man säkert att åtgärda det.





Pekings tunnelbanan

KINA 2013Posted by Sven Calander 2013-07-30 13:50

Tunnelbanan i Peking har brett ut sig på ett föredömligt sätt. Under rusningstrafiken på morgon och eftermiddag slipper man trafikkaoset ovan mark. Två ringlinjer och ett stort antal linjer i olika riktningar gör att man relativt lätt kan ta sig till platser inom staden och till förorterna. För någon vecka sedan uppnådde man passagerarrekord, 10 miljoner passagerare under ett dygn. Priset för en biljett är 2 RMB.






Shanghai-Peking

KINA 2013Posted by Sven Calander 2013-07-19 14:29

Vi åker snabbtåget (高铁) från Shanghai till Peking. En skylt visar en hastighet på strax över 300 km/tim. Byggplatserna avlöser varandra, och många nybyggda hus står tomma. Tankarna som slår mig är den snabba urbaniseringen samt lånebubblan.




Shanghai

KINA 2013Posted by Sven Calander 2013-07-19 14:25

Det känns som att komma hem då vi med snabbtåget kommer till Shanghai, men ändå inte. Stadsbilden har inte förändrats sen 2010, men ändå så mycket nytt, affärscentra, skyskrapor, parker mm. Något som jag minns då jag själv körde bil var vänstersvängarna. Inte sällan skall man hålla sig i någon av mittenfilerna vid vänstersväng, då vänsterfilerna kör rakt fram. Har försökt komma på logiken, och kan se två orsaker. Dels för att öka svängradien om man gör en 180-graders sväng, och att undvika smygsvängande bilar som på detta sätt riskerar bli påkörda av bilarna som kanske får grönt rakt fram.



Fuan

KINA 2013Posted by Sven Calander 2013-07-05 04:54

Är sedan en vecka i staden Fuan som ligger i norra Fujianprovinsen. Gatubilden domineras av elmopeder. De är mycket smidiga i trafiken, och behöver dessutom inte registreras. Enligt en släkting här i Fuan är över hälften av alla tvåhjulingar just elmopeder.

Annars är fordonsparken mycket blandad, allt från Rolls Royce, Lexsus, Infiniti, BMW och Mercedes till mycket enkla lokaltillverkade små fordon. Då trafiken är ganska ljudlig med många tutor, märker man inte de snabba elmopederna när de ofta dyker upp från oväntat håll.

Prylar och fotografering

KINA 2013Posted by Sven Calander 2013-06-25 16:36

Prylhysterin bland de som har det bra ställt är påfallande. Ser bara iPhone 5 och konkurrerande Samsungmodeller, inga gamla modeller, och i tunnelbanan används de flitigt. Fick bekräftat av en vän att de fullutrustade bilarna säljer bäst, de med allt, backkamera med guidning, avancerad GPS, lufttryckssensorer för däcken, mm.

Våra barn är både kineser och svenskar, 10 och 13 år, och mycket uppskattade reklamobjekt för t ex fotoateljéer. I två dagar fotograferades det, i olika miljöer, kläder och håruppsättningar. Bakom kulisserna hittar jag 15 redigerade i var sitt bås med Photoshop, som snyggade till bilder på bebisar, barn, gravida mm. Alla skavanker och rynkor tas bort, hudfärgen får en ny lyster, läpparna rödare och dubbelhakan bort. Bara i Wuxi finns över 200 fotoateljéer specialiserade på barn.





Åter till Wuxi

KINA 2013Posted by Sven Calander 2013-06-23 19:06

Har nu landat i Kina och redan hunnit lämna Peking med snabbtåget till Wuxi, ca 5 timmar med ”Gao Tie” som maxade strax över 300 km/tim.

Det byggs minst lika mycket som tidigare. Är nu i Wuxi och då det tidigare byggdes i centrum har byggverksamheten flyttat till ytterområdena. Många tomma bostäder och priser som enligt våra vänner är de lägsta i Jiang Nan (Jiangsuprovinsen söder om Chang Jiang), 10.000-20.000 RMB/m2. Med nuvarande urbaniseringstakt lär bostäderna snart fyllas och priserna stiga.

Besökte Taihu Venice Garden där vi bott i ca 5 år. Vackert som tidigare, men inte många västerlänningar, mest bor där de kinesiska ägarna själva till villorna. Västerlänningarna har flyttat till Suzhou, troligen pga mer internationell känsla med barer samt större utbud på internationella skolor. Själv tycker jag att de som jobbar i Wuxi också bör bo här, man får en starkare koppling till staden, vilket underlättar bl a kontakter med myndigheter.

Från att ha varit ett kaotiskt centrum i början av 2000-talet fungerar trafiken idag mycket bra, man har anlagt viadukter över och tunnlar under centrum, för kollektivtrafiken inviger man nästa år sin tunnelbana.